Start-Stop rendszer működésének az elve
Start Stop rendszer avagy üzemanyag csökkentés hatékonyan
A közlekedés jövője avagy hogyan csökkentsük akkor az autók üzemanyag fogyasztást...
Alacsonyabb károsanyag kibocsátás,fogyasztás és költség csökkentés anélkül hogy a vezetési stílusunk megváltozna. Egy műszakilag kidolgozott, rendkívül gazdaságos "okos" megoldás: A start-stop rendszer.
A start-stop rendszer működése éppen olyan egyszerű, amennyire hatékony: A motort automatikusan leállítja akkor amikor az autónk meg áll. A motor újra indításához nem társul különösebb mozdulatsor,mint ha járna a motorunk azaz egyszerűen a kuplungpedál megérintésével vagy automatikus váltórendszerrel ellátott járművek esetén a fékpedál felengedésével indítható újra.
Egy normál városi forgalomban az autók akár 15%-os üzemanyag-megtakarítás is elérhethetnek.
Mennyi üzemanyag szükséges egy üzem meleg motor újra indításához?
Egy korszerű benzinmotor esetén a melegindításhoz szükséges üzemanyag-mennyiség megegyezik a 0,7 másodpercig történő alapjáratban történő járatás során elfogyasztott mennyiséggel.
A Start Stop rendszer elemei:
- Start Stop akkumulátor
- Start-Stop önindító
- Start-Stop generátor
- Start-Stop vezérlőegység
- Feszültség kiegyenlítő
- Érzékelők
1.Start Stop akkumulátor
Az AGM-technológiával gyártott akkumulátorok a felépétsükben térnek el a hagyomásos indító akkumulátor társaitól.
Az ólom lemezei között vékony üvegszálakból készült szeparátok helyezkednek el és tartják magukban elektrolitot. A vékony kiképzéséből adódik a nagy felületi nyomás az alacsony belső ellenállás. Az említett két fizikai tulajdonságból pedig adódik hogy az ólom lemezek között a kémiai folyamat gyorsabb, akár kisütésről (indítózásról) akár töltésről beszélünk.
2.Start Stop önidító
A technológi alkamazását akkor a megnövelt élettartamú önindító adja, mely megbirkózik az emelt indítási számmal.
Az öndító felépítéseben tett változtatások:- a csapágyhelyek megerősítése
- a bolygómű (áttétel) tovább fejlesztése
- a kommutátorok optimalizálása (a tényleges áram felvétel itt történik meg indítás közben)
3.Start Stop generátor
A generátorok tekintetében kiemelkedő teljesítménnyel bírnak a Start Stop rendszerhez kialakítottak, melyek már alacsony fordulatszámnál is magas töltő áramot képesek továbbítani az akkumulátor felé, anélkül hogy ez többlet terhelést jelentsen a motor oldalán.
Ez a többlet teljesítmény pedig lehetővé teszi hogy minden egyes leállítás után rövid időn belül vissza tudja tölteni a megfelelő mennyiségű energiát az akkumulátorba.
4.Vezérlő egység
A hagyományos fedélzeti számítógépekkel szemben a start-stop rendszerek vezérlőegységeit kiegészítő funkciókkal látták el az önindító, az akkumulátor, a főtengely, valamint a keréksebesség- és a üressebességfokozat-érzékelők esetében. Egy kifejezetten erre a célra kifejlesztett szoftver elemzi az összes érzékelőkből érkező adatot, s így szabályozza a start-stop funkciót.
5. Feszültég kiegyenlítők, érzékelők
A gépjármű elekromos rendszerének feszültségszintje indítás közben lecsökken. Ez a feszültség esés károsíthatja az elektromos berendezések működését, így például a rádióadás vételének megszakadásával vagy a navigációs funkció megszűnésével járhat. A feszültség kiegyenlítő e funkciók megőrzését biztosítja az elektronikai rendszer feszültségének a motor indításakor történő stabilizálása révén.